Dag 7 leeuwenrots en tempen met veeeel boeddhas

2 maart 2019 - Sigiriya, Sri Lanka

Nou gisteren was echt een hele drukke dag.. van ochtend vroeg tot avond laat super leuke dingen gedaan!

Beginnen bij het ontbijt natuurlijk. Werd daar hartelijk gefeliciteerd door alle groepsleden. In de bus hingen ballonnen en slingers voor mijn verjaardag. Voelde me wel echt jarig!! Aangekomen bij de leeuwenrots kregen wij een andere tourgids die met ons mee maar boven liep. Dit was vroeger een kasteel van de koning, hij sliep beneden in de winter en boven in de zomer vanwege het water.. hij had 500 hoeren en vandaar dat er zoveel baden gebouwd moesten worden.. ze moesten natuurlijk allemaal schoon zijn. Er zijn in de grotten muurschilderingen van de vrouwen die daar toen leefden. Ze weten niet welke verf er gebruikt is of hoe de kapotte stukken uit hebben gezien, dus dat kan ook niet nagetekend worden. Wij liepen rustig door de tuinen eerst.. daarna naar de eerste verdieping.. toen was het al bloedheet.. daarna de tweede verdieping.. en daar vonden wij de poten van de leeuw. Tussen de poten een trap.. je raad het noot.. naar boven!! Boven hebben we gevraagd hoeveel treden wij nou hebben gelopen.. nou.. 1249!!! wat een eind.. heb me nog nooit zo erg gezweet. Nou die hele weg moesten we natuurlijk ook naar beneden.. haha, dat was iets makkelijker.

daarna zijn we doorgegaan naar een tempel waar heel veel boeddha beelden! Gelukkig heeft hij ons halverwege gebracht want natuurlijk moesten we weer trappen lopen. Boven was er een plein met grotten.. iedere grot extreem veel boeddha beelden. 1 boeddha beeld was anders geel geverfd.. zag er ook raar uit, maar wat blijkt er was een toerist die een foto had gemaakt met zijn rug naar de boeddha, dit is verboden! Zijn foto is afgepakt en toen is de boeddha in andere gele kleur geverfd.. het geeft heel veel ongeluk als je met je rug naar de boeddha staat en foto maakt.. ze zijn hier super streng.. en dus is die boeddha niet meer heilig.

Daarna zijn we naar een kruiden tuin geweest, uitleg gekregen over verschillende kruiden en specerijen.. daar konden we ook wat komen.. natuurlijk heb ik curry kruiden gehaald!! Jam jam!

Bij het hotel aangekomen kwamen ze taart brengen met “happy birthday Noa” erop, er werd voor mij gezonden en voor het eten hebben wij nog even taart gegeten. Avond lekker cocktails gedronken en gezellige avond gehad! Heerlijk!

1. Merel:
    2 maart 2019
    Respect voor al die trappen. Maar het is echt de moeite waard geweest. Interessante cultuur! Bijzonder met de boeddha’s!