Dag 11: village trek en chillen

5 maart 2019 - Bandarawela, Sri Lanka

nou dag 11.. wat gaat de tijd nu ineens snel.. nog officieel 4 nachten in Sri Lanka.. daarna weer naar huis.. vakantieleven bevalt me eigenlijk wel goed.. maja er moet ook geld verdiend worden en thuis is het natuurlijk ook heel fijn.. mis vooral het eten en de gezelligheid van vrienden en familie..

vanochtend net op tijd geweest voor de bus.. duurde allemaal wat langer dan verwacht. Wij werden afgezet na 10 minuten rijden en ontmoette daar een lieve vrouw van rond de 35. Boeddhistische vrouw die met ons door drie dorpen ging lopen. Even geen toeristische route, maar de echte dorpse route. Tijdens het lopen veel verhalen gehoord hoe de mensen daar leven.. ze verbouwen eigenlijk genoeg op hun land om zichzelf te onderhouden van eten.. maar wie extra land heeft kan het ook doorverkopen aan de lokale markt. Deze vrouw was getrouwd, en toen haar dochter 1 was heeft hij haar verlaten. Zij wil niet opnieuw trouwen omdat sommige mannen kinderen van andere huwelijke niet accepteren, dus ze nemen de vrouw mee en laten het kind achter. Zij leeft nu met haar 92 jarige vader die ze verzorgd en haar 15 jarige dochter. We mochten een kijkje nemen in hun huis. Het huis is groot.. was ook gebouwd voor 10 mensen, want haar ouders hadden 8 kinderen! Meeste wonen niet meer in het dorp. Tegenwoordig is het trouwens normaal om 2 tot 4 kinderen te nemen omdat het behoorlijk door is en ze willen hun kinderen nu meer kans geven om een goed leven te hebben. Haar dochter wil graag verpleegster worden.. dat is niet zo makkelijk daar helaas.

Hele wandeling gemaakt door de velden, rijstvelden, tomaten, bonen, radijzen en wortelen hebben we allemaal gezien! na 9 km door de bergen en velden waren we aangekomen bij de lunch. Wij kregen eten van het land wat gemaakt werd door de lokale mensen. Het was echt een geweldige ervaring om te zien hoe mensen daar leven en wat hun dromen of wensen zijn.

aangekomen bij het hotel, lekker opfrissen en toen gezellige middag en avond gehad met de groep. Klaverjassen, cocktail en lekkere avondeten! Morgen drukke dag in de bus, we gaan naar ons volgende bestemming en vooral.... olifantenopvangcentrum waar wij olifanten  gaan zien.. en hoe zij eten krijgen..! super leuk!

1. Merel:
    8 maart 2019
    Prachtig die rijstvelden! Wat een mooi landschap. Was het eten lekker? Hard leven hè voor mensen?! Wel fijn dat ze zo een zakcentje verdiend. Hebben wij het nog best goed!!!